Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield przeprowadziła wśród deweloperów i największych operatorów logistycznych w Polsce pionierskie badanie, które posłużyło do przeprowadzenia analizy rynku i określenia najważniejszych trendów w segmencie najemców z branży e-commerce.  

Badanie pozwoliło odpowiedzieć na następujące pytania: 

Ile powierzchni magazynowej w Polsce dedykowanej jest obsłudze handlu internetowego i jak rozkłada się ona w ujęciu regionalnym?

Jakie branże najczęściej decydują się na wydzielenie magazynu dla e-commerce?

Czego oczekują od deweloperów firmy działające w internetowym kanale sprzedaży?

Jakie czynniki mają wpływ na wybór danej lokalizacji przez najemców z branży e-commerce?

Damian Kołata, Associate w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield, mówi: „Łączna powierzchnia nowoczesnych magazynów w Polsce w 2000 roku liczona była jedynie w setkach tysięcy metrów kwadratowych, a handel elektroniczny dopiero raczkował, generując obroty na poziomie około kilkudziesięciu milionów PLN. Nikt, poza nielicznymi, nie zastanawiał się, czy warto poświęcić więcej czasu i uwagi rozwojowi internetowego kanału sprzedaży, czy wydzielać dla niego dedykowane powierzchnie magazynowe i operacje logistyczne. Natomiast internauci, których jeszcze w 2000 roku było w Polsce niewielu, bo około 3 miliony, zamówienia internetowe składali z reguły drogą mailową, a przedsiębiorcy traktowali handel internetowy jako dodatek, który nie generował istotnego obrotu w strukturze dochodów przedsiębiorstwa. 

Dziś w Polsce istnieje ponad 16 milionów metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne dwa są w budowie. Polski rynek e-commerce rośnie o ponad 18% rocznie i rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie. Jego wartość przekracza już magiczną barierę 50 mld PLN , a z zakupów internetowych w najróżniejszej formie korzysta już 28 milionów Polaków. Zakupy można robić już nie tylko przez stronę internetową, ale i poprzez aplikację na smartfon, czy za pośrednictwem mediów społecznościowych. Każdego dnia powstaje w naszym kraju 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba sięga już ponad 30 tysięcy, co stanowi wzrost o ponad 6% r/r. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy polski rynek sprzedaży internetowej urósł o 1,8 tys. nowych podmiotów. Skala zakupów przez Internet jest na tyle duża, że jedna z czołowych firm kurierskich, w najgorętszym dniu w roku obsługuje nawet milion paczek. Polska stała się międzynarodowym hubem logistycznym, w którym procesowane są zamówienia i zwroty dla największych europejskich platform i sklepów internetowych.

Jeśli dodamy to tego atrakcyjny kosztowo rynek pracy i – w porównaniu do średniej europejskiej – cały czas stosunkowo niewielki udział kanału internetowego w handlu detalicznym, nie ulega wątpliwości, że e-commerce w Polsce będzie nadal się rozwijał, co z pewnością będzie miało coraz większy wpływ na krajobraz magazynowy w naszym kraju, popyt na nowe magazyny i wymagania w stosunku do ich specyfikacji technicznych, wyposażenia oraz automatyzacji.”


Wyniki raportu wraz z opiniami czołowych specjalistów z branży e-commerce zostaną zaprezentowane podczas śniadania biznesowego „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?”, które odbędzie się już 12 czerwca br. w Warszawie, w restauracji Concept 13 w budynku Vitkac.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, rejestracja na wydarzenie odbywa się za pośrednictwem strony internetowej http://info.cushmanwakefield.com/ecommerce
 

 

Źródło: Cushman & Wakefield