Usprawnienie logistyki: Siła oprogramowania eCMR opartego na otwartym kodzie

 

Świat logistyki nieustannie ewoluuje, napędzany potrzebą większej efektywności, przejrzystości i standaryzacji. Znaczącym krokiem naprzód jest rozwój i wdrożenie pierwszego w branży, interoperacyjnego i opartego na otwartym kodzie oprogramowania eCMR (elektroniczny list przewozowy). Globalny dostawca usług logistycznych, firma DACHSER, odegrała kluczową rolę w tej inicjatywie, która została oficjalnie zaprezentowana 2 czerwca 2025 roku na targach transport logistic w Monachium.

 

Opracowane wspólnie przez członków Open Logistics Foundation, w tym kluczowych graczy takich jak DACHSER, Rhenus, Markant i Blue Yonder, oprogramowanie eCMR bezpośrednio odpowiada na wyzwanie standaryzacji cyfrowych listów przewozowych w transporcie drogowym. Tworząc ujednolicony, zgodny z prawem dokument cyfrowy dostępny w modelu open source, projekt ma na celu uproszczenie procesów w całym łańcuchu logistycznym.

 

Dlaczego otwarty kod i interoperacyjność mają znaczenie dla Twojej firmy

 

Dla firm polegających na wydajnym transporcie i magazynowaniu, przejście na standaryzowany, interoperacyjny eCMR jest kluczowe. Stefan Hohm, Chief Development Officer w DACHSER, podkreśla potencjał transformacyjny:

 

Wspólny rozwój oprogramowania eCMR w modelu open source to przełomowy krok w cyfryzacji procesów transportowych i logistyki drogowej. DACHSER był zaangażowany w ten projekt od samego początku, wspierając jego rozwój i testy, a teraz pracuje nad jego powszechnym wdrożeniem jako ujednoliconego standardu branżowego.

 

To podejście oparte na otwartym kodzie zapewnia swobodny dostęp do oprogramowania i możliwość jego przyjęcia przez każdą firmę, niezależnie od jej wielkości czy istniejącej infrastruktury IT. Interoperacyjność gwarantuje płynną wymianę danych między różnymi stronami łańcucha dostaw – przewoźnikami, nadawcami i odbiorcami – nawet jeśli korzystają z różnych systemów. Eliminuje to potrzebę stosowania zastrzeżonych platform i centralnych baz danych, umożliwiając uczestnikom zachowanie kontroli nad własnymi danymi przy jednoczesnym korzystaniu z ujednoliconego standardu cyfrowego.

 

Konkretne korzyści dla firm i operacji magazynowych

 

Praktyczne korzyści z przyjęcia tego nowego standardu eCMR są znaczące. Testy operacyjne przeprowadzone przez DACHSER i Rhenus, z udziałem partnerów technologicznych takich jak Markant i Blue Yonder, potwierdziły gotowość i funkcjonalność rozwiązania w rzeczywistych scenariuszach transportowych. Testy wykazały imponujące usprawnienia w zakresie wydajności.

 

Nowy standard eCMR pokazuje, jak rozwiązania open source mogą ułatwić wejście w cyfryzację i wspierać standaryzację procesów w całym łańcuchu wartości. W testach przeprowadzonych z naszym partnerem Markant, udało nam się zaoszczędzić do 60% czasu – jest to znacząca poprawa dla wszystkich uczestników procesu transportowego: od kierowców, przez spedytorów, po odbiorców.

 

Dla firm zarządzających powierzchnią magazynową, ten wzrost wydajności bezpośrednio przekłada się na szybsze przetwarzanie towarów, zmniejszenie obciążenia administracyjnego i lepszą identyfikowalność przesyłek. Usprawnione procesy transportowe mogą wpływać na decyzje dotyczące lokalizacji, rozmiaru i wewnętrznej logistyki magazynu, czyniąc operacje bardziej płynnymi i opłacalnymi.

 

Współpracująca przyszłość logistyki

 

Zainicjowany przez Instytut Fraunhofera ds. Przepływu Materiałów i Logistyki (IML) i prowadzony przez Open Logistics Foundation, projekt eCMR zaangażował 28 firm członkowskich współpracujących przy projektowaniu, testowaniu i zatwierdzaniu rozwiązania. Ten duch współpracy podkreśla zaangażowanie branży w przyspieszenie transformacji cyfrowej i tworzenie wspólnych, niekomercyjnych narzędzi, które przynoszą korzyści wszystkim.

 

Ponieważ firmy poszukują optymalnych lokalizacji i obiektów dla swoich działań, zrozumienie tych postępów w technologii logistycznej jest kluczowe. Przejście w kierunku standaryzowanej dokumentacji cyfrowej, takiej jak eCMR, oznacza bardziej wydajną i połączoną przyszłość łańcucha dostaw, co z kolei wpływa na strategiczne znaczenie i funkcjonalność wymaganą od powierzchni biurowych i magazynowych.

 

Źródło: contrust.pl