Pandemia nie zatrzymuje sektora nieruchomości przemysłowo-logistycznych. Wysokie tempo rozwoju polskiego rynku na tle europejskiej konkurencji wspierają wciąż istotnie niższe koszty pracy czy atrakcyjne ceny gruntów, a także rozwijająca się infrastruktura. W analizowanym okresie łączne zasoby sektora przebiły pułap 23 mln mkw., a na liście debiutów zapisało się ponad 30 obiektów o powierzchni przekraczającej w sumie 1 mln mkw. Zdecydowanie największym otwarciem było uruchomienie w Świebodzinie w woj. lubuskim centrum logistycznego dla Amazona. W drugim co do wielkości obiekcie amerykańskiego giganta handlu elektronicznego w Polsce, przygotowanych zostało 203,5 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni, na której obok siebie docelowo pracować będzie 1 tys. pracowników i ponad 3 tys. robotów transportowych. Wśród największych obiektów oddanych do użytku w III kwartale znalazły się również: Hillwood Rokitno (112,5 tys. mkw.) i projekt typu BTS (108 tys. mkw.) wybudowany w podpoznańskich Żernikach przez Panattoni dla operatora logistycznego, firmy DHL Supply Chain.

Podsumowanie kwartału pokazuje, że dwa miesiące wakacji i wrzesień były bardzo pracowite dla deweloperów, którzy prowadzili prace przy budowie ponad 3,7 mln mkw. powierzchni magazynowej, logistycznej i przemysłowej. Największymi toczącymi się budowami były: GLP Lędziny Logistic Center (ponad 111 tys. mkw.), obiekt Hillwood Bydgoszcz (ponad 104 tys. mkw.) oraz II etap parku magazynowego P3 Poznań (97 tys. mkw.).

Rynek jest rozgrzany do czerwoności. Magazynów buduje się i wynajmuje najwięcej w historii. I na razie nie przeszkadzają temu ani rosnące koszty pracy czy gruntów, ani trudności z dostępnością usług czy materiałów budowlanych. Coraz bardziej widać jednak, jaką rolę – szczególnie dla klientów z branży e-commerce – odgrywa dziś czas. Żeby zaspokoić ich potrzeby, deweloperzy odważniej sięgają po inwestycje w modelu spekulacyjnym, zwłaszcza w oczywistych lokalizacjach - tłumaczy Igor Roguski, szef Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, BNP Paribas Real Estate Poland.

Kolejnym dowodem wyjątkowo dobrej kondycji całego sektora jest utrzymujący się na wysokim poziomie popyt. Łączny wolumen transakcji najmu zamknął kwartał z rekordowym wynikiem na poziomie blisko 1,5 mln mkw. wynajętej powierzchni. Autorzy raportu podkreślają, że od początku roku podpisano już umowy na prawie 4,9 mln mkw. powierzchni, co w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku oznacza prawie 32 proc. wzrost.

Największym kontraktem podpisanym w III kwartale był wynajem ponad 104 tys. mkw. przez klienta z branży e-commerce w obiekcie Hillwood Bydgoszcz. Znaczącym najemcą okazała się też firma Jysk, która podpisała umowę na ponad 70 tys. mkw. w obiekcie Logistic City – Piotrków Distribution Center.

Najlepsze wyniki w historii sektora i niesłabnące zainteresowanie magazynami oraz powierzchniami logistycznymi i przemysłowymi przekładają się na niski poziom pustostanów. W minionym kwartale oscylował on wokół 6 proc., w tym zanotował spadek w okolice 5 proc. - dodaje Igor Roguski.

W obliczu wysokiego tempa rozwoju, rekordowego popytu, a także podaży, stawki najmu pozostają na razie stabilne. Eksperci z BNP Paribas Real Estate Poland prognozują jednak, że rosnące ceny gruntów, a także wzrost kosztów pracy i materiałów budowlanych w średnim okresie będą miały wpływ na czynsze bazowe. Kartą przetargową z pewnością okażą się też wyższe poziomy zachęt oferowane przyszłym najemcom.

Raport podkreśla, że pandemia w każdym kolejnym kwartale zwiększała dynamikę rosnącego od lat rynku e-commerce. Istotnym trendem wśród firm działających w handlu internetowym jest konsekwentne skracanie czasu dostaw. Ostatnie miesiące należały do firm oferujących dowóz zakupów w ciągu 15 minut przy wykorzystaniu mini magazynów, tzw. dark store'ów.

Na naszych oczach rodzi się q-commerce. Q od słowa quick, czyli szybkie zakupy przede wszystkim artykułów spożywczych, których pod drzwiami możemy się spodziewać w kilkanaście minut od złożenia zamówienia. Co ciekawe, to raczkujący rynek, na którym z jednej strony mamy międzynarodowe i polskie start-upy, jak również duże sieci handlowe. Duża konkurencja i niska marża sprawią, że kluczem do osiągnięcia sukcesu może okazać się wypracowanie odpowiedniego modelu logistyki - podkreśla Małgorzata Fibakiewicz, Dyrektor Business Intelligence HUB, BNP Paribas Real Estate Poland.

Autorzy raportu zwracają również uwagę, że dynamiczny rozwój i profesjonalizacja sektora ma również odbicie w większej odpowiedzialności za środowisko i otoczenie. Ograniczanie śladu węglowego budynków, poprawianie efektywności energetycznej i oszczędzanie zasobów to cele, które przed swoimi projektami stawia większość deweloperów i inwestorów.