Skąd wziął się tak niecodzienny pomysł na upiększenie parku muralem?

Mam świadomość tego, że w oczach wielu osób park przemysłowy nie jest miejscem w jakikolwiek sposób kojarzącym się ze sztuką. Jednak, w moim przekonaniu przestrzenie magazynowe to poszerzenie tkanki urbanistycznej, które wymagają planowania i odpowiedniego zagospodarowania. Park przemysłowy jest miejscem, w którym przebywają ludzie, więc ważne jest, aby zaplanowana przestrzeń była również przyjazna pod względem wizualnym tak jak ma to miejsce np. w biurach. Obserwując układ parku i elementy konstrukcyjne mural, jako sztuka potrzebująca przestrzeni i dużych rozmiarów,  stał się pomysłem jako możliwość ożywienia parku. Równocześnie pojawił się pomysł, aby w proces jego tworzenia zaangażować lokalnych artystów i zorganizować konkurs na projekt muralu. Odzew był niesamowity! Wszystkie nadesłane prace były wykonane z troską o najmniejsze szczegóły a pomysły na przekazanie wartości Accolade były zaskakujące. Dlatego, mimo wcześniejszych założeń oprócz zwycięskiej pracy, postanowiliśmy wyróżnić jeszcze dwa projekty. 

 

Jakie wartości wyznawane przez Accolade znalazły się w zwycięskim projekcie? Czy pokazane są one w sposób oczywisty dla oglądającego?

Nasze wartości są ściśle powiązane ze strategią ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance). Chcemy być wiarygodną i transparentną firmą, która w swojej działalności i w kontaktach z partnerami kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju. Pani Kamila Kurczab, zwyciężczyni konkursu, znakomicie ujęła naszą troskę o środowisko, ludzi i zwierzęta oraz fakt, że podstawą odpowiedzialnych działań jest idea. Stąd wynikają nasze inicjatywy podejmowane na rzecz ekologii wyrażone m.in. przez obecność pszczół w naszych parkach w Bydgoszczy i Szczecinie. Dbamy również o to, aby nasze inwestycje spełniały wymogi certyfikacji BREEAM, która jest gwarancją troski o środowisko naturalne. Accolade to również wsparcie społeczne i bycie dobrym sąsiadem. Od lat wspieramy projekty organizacyjne i charytatywne, a oprócz tego inwestujemy w kulturę, sport, naukę i edukację. Współpracujemy również z gminami, wspierając ich rozwój. I wreszcie, co nie mniej ważne, myślimy o naszych pracownikach, dla których staramy się tworzyć zdrowe środowisko, równe szanse i wspierać ich kształcenie. Te wszystkie wartości zostały ukazane w muralu, który właśnie został ukończony. Cieszymy się, że Pani Kamila niejako wniknęła w naszą firmę i przekazała nasze wartości w tak niezwykły sposób.

 

Czy tak właśnie działa Accolade? Daje przestrzeń do rozwoju nie tylko biznesu, ale i ważnych dla ludzi projektów?

Tak jak wspomniałam, chcemy, aby nasze parki były czymś więcej niż kolejną przestrzenią przemysłową. Accolade jest marką, która chce i potrafi zauważyć potencjał miejsc i ludzi, a taka przestrzeń daje duże możliwości do uruchamiania wyobraźni – trzeba jedynie wpaść na odpowiedni pomysł. Dla mnie osobiście nieoceniony jest fakt, że Accolade stwarza mi możliwości do realizowania śmiałych pomysłów – nie tylko tych związanych bezpośrednio ze zmianą wartości portfela, ale też takich, które są wartością dodaną do jakości naszego produktu. Myślę, że dzięki pomysłowi na powstanie muralu, oprócz wprowadzenia sztuki do parku, możliwe było wzmocnienie dotychczasowych relacji z najemcami. Sztuka w tym przypadku była również czymś co scala ludzi i pokazuje im, że jest tutaj miejsce na ich pomysły i że tworzymy ten Park razem. Mural nie był moim ostatnim pomysłem – mam ich jeszcze wiele i mam nadzieję, że wkrótce będziemy mogli o nich opowiadać.

 

Czy w kwestii sztuki w parkach przemysłowych jest to ostatnie słowo Accolade, czy będzie ciąg dalszy?

Każdy piękny scenariusz powinien mieć swój ciąg dalszy. Kiedy rok temu rozpoczynaliśmy prace nad organizacją konkursu na projekt muralu wszystko było dla nas wielką niewiadomą. Przecieraliśmy nieuczęszczane wcześniej szlaki. Sztuka połączona z industrialnym charakterem Parku dała niesamowity efekt i chcielibyśmy to kontynuować. Także ze względu na entuzjazm, jaki ten projekt wywołał we wszystkich zaangażowanych osobach. Stąd nasza inicjatywa Accolade Industrial Art., w ramach której kolejne Parki i przestrzenie przemysłowe nabiorą kolorów.